Η απόφαση της ΔΕ της ΠΟΣΔΕΠ για τα πανεπιστήμια...

Φυσικά και δεν μπορώ να μην υποστηρίξω τα παρακάτω που ανακοίνωσε η
ΠΟΣΔΕΠ...

---------------------------------------------------------------------------------------------


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

Η Διοικούσα Επιτροπή (01-12-07) αποφάσισε:

* *Συνάντηση της Ε. Γ. με την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ* για να τεθούν
άλλη μια φορά οι διεκδικήσεις μας και να ζητηθούν άμεσες
δεσμεύσεις.

Με συνείδηση της κατάστασης που βιώνουμε και αίσθημα κοινωνικής
ευθύνης προτείνει στους Συλλόγους:

* *Διάλογο μέσα στα πανεπιστήμια με τη συμμετοχή εκπροσώπων της
Ε.Γ.* και διοργάνωση εκδηλώσεων για τις διεκδικήσεις μας και
την προτεινόμενη υπεράσπισή τους.
* *24ωρη απεργία την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου ΄07*

και συμμετοχή με όλους τους εργαζομένους στη γενική απεργία και στις
εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για την υπεράσπιση των ασφαλιστικών και
εργασιακών δικαιωμάτων.

* *24ωρη προειδοποιητική απεργία την Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου ΄07*

και παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή την ίδια ημέρα, ημέρα
ψήφισης του προϋπολογισμού 2008, για να υπερασπιστούμε τις
διεκδικήσεις μας για τους μισθούς και τις συντάξεις και για τη
χρηματοδότηση των δημόσιων πανεπιστημίων.


/Συνάδελφοι,/

Η νέα ακαδημαϊκή χρονιά άρχισε με την εφαρμογή της οδηγίας 36/2005

<http://docs.glotta.ntua.gr/International/Europe/ODIGIA_ANAGNORISI_EPAGELMATIKON_PROSONTON.PDF>
της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η κυβέρνηση, παραβιάζοντας το Σύνταγμα, αντί να υπερασπιστεί το
δημόσιο πανεπιστημιακό σύστημα της χώρας δηλώνει ότι θα εφαρμόσει
αυτή την οδηγία επιδιώκοντας έτσι να επιβάλει τα ιδιωτικά
«πανεπιστήμια» και χωρίς την αναθεώρηση του άρθρου 16!

Η νέα ακαδημαϊκή χρονιά άρχισε με μειωμένη χρηματοδότηση για την
παιδεία, με την υποχρηματοδότηση των Πανεπιστημίων ως μέσο για την
επιβολή της κυβερνητικής πολιτικής. Μια πολιτική που στερεί τα
Πανεπιστήμια από τους πόρους και τα μέσα - για τη διδασκαλία και την
έρευνα -- τα οποία θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στον
κοινωνικό τους ρόλο, και υποβαθμίζει οικονομικά και θεσμικά τους
πανεπιστημιακούς δασκάλους αγνοώντας τις διεκδικήσεις τους.

Η νέα ακαδημαϊκή χρονιά άρχισε με απόπειρες εφαρμογής του νέου νόμου
'πλαίσιο', τον οποίον η συντριπτική πλειοψηφία της πανεπιστημιακής
κοινότητας έχει απορρίψει και ζητά την απόσυρσή του, για τις
δραματικές συνέπειες που θα έχει στη λειτουργία του Πανεπιστημίου.
Άρχισε με την υπουργική απόφαση για τις πιστωτικές μονάδες που
κατακερματίζουν και τυποποιούν τις σπουδές με στόχο την
«πιστοποίηση» και την εμπορευματοποίησή τους.

Αυτό όμως που κυριαρχεί στις πολιτικές εξελίξεις αυτής της περιόδου
είναι το ασφαλιστικό.

/Συνάδελφοι/,

Οι εξελίξεις αυτές πρέπει να αποτραπούν.

Γιαυτό η πανεπιστημιακή κοινότητα πρέπει να εκφράσει και πάλι την
αποφασιστικότητά της. Το κίνημα της παιδείας πρέπει να συναντήσει
τον αγώνα όλων των εργαζομένων και των νέων για το δικαίωμα στην
εργασία και στην κοινωνική ασφάλιση.

/Συνάδελφοι/,

Εμείς που αγωνιούμε για την τύχη του δημόσιου πανεπιστημίου είμαστε
πανεπιστημιακοί δάσκαλοι αφιερωμένοι σε ένα έργο ζωής, που είναι η
διδασκαλία και η έρευνα προς όφελος των φοιτητών μας και της
κοινωνίας. Για αυτό μας στοιχίζει όταν είμαστε υποχρεωμένοι να
αναστείλουμε αυτό το έργο.

Βγήκαμε από αγώνα μεγάλης διάρκειας για τα θεμελιώδη του
πανεπιστημίου και ολοκληρώσαμε μια παρατεταμένη περίοδο αναπλήρωσης
μαθημάτων και εξετάσεων για να καλύψουμε τις εκκρεμότητες που άφησε
η κινητοποίηση διαρκείας.

Όλα αυτά είχαν κόστος και συνέπειες στην καθημερινή δραστηριότητα --
εκπαιδευτική -- ερευνητική -- διοικητική για όλα τα μέλη της
πανεπιστημιακής κοινότητας, πανεπιστημιακούς, μεταπτυχιακούς,
φοιτητές, διοικητικό προσωπικό.

Είναι εύλογη η επιφυλακτικότητα που εκφράζουν συνάδελφοι για το
ενδεχόμενο συνέχισης των κινητοποιήσεων.

/Όμως, συνάδελφοι/,

Σήμερα, και όχι αύριο, πρέπει να συνεχίσουμε τον αγώνα για το
Πανεπιστήμιο που διεκδικούμε.

Οι διεκδικήσεις μας συνοψίζουν την πρόταση του κινήματος των
πανεπιστημιακών για την δημόσια δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση και έφεραν
σε αντιπαράθεση το κίνημά μας με την πολιτική που εφαρμόστηκε στην
ανώτατη εκπαίδευση από τις κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων στη
χώρα μας.

Η ίδια πολιτική, για την κοινωνική ασφάλιση, καταληστεύει επί
10ετίες τις εισφορές των εργαζομένων για την ασφάλισή τους, και,
"για τη λύση του προβλήματος" που δημιούργησε, επιβάλλει ρυθμίσεις
που συρρικνώνουν τα ασφαλιστικά δικαιώματα και ακυρώνουν κοινωνικά
κεκτημένα.


ΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΜΑΣ

Το πανεπιστημιακό κίνημα σε συντονισμό με το κίνημα παιδείας
ευρύτερα πέτυχε να κάνει την παιδεία θέμα της κεντρικής πολιτικής
και να αποτρέψει την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, την
οποία σχεδίαζε η κυβέρνηση, σε σύμπνοια με την ηγεσία της
αξιωματικής αντιπολίτευσης. Αναθεώρηση που έχει στόχο την κατάργηση
της δωρεάν δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης και τη λειτουργία ιδιωτικών
πανεπιστημίων.

Πέτυχε επίσης με τον αγώνα και τον λόγο του να απονομιμοποιήσει στη
συνείδηση της πανεπιστημιακής κοινότητας και της κοινωνίας τη
'μεταρρύθμιση' της ανώτατης εκπαίδευσης που προωθεί η κυβέρνηση με
τα νομοθετήματα που επιβάλλει.

Αυτός ο αγώνας συνέβαλε στην αποκάλυψη και απονομιμοποίηση και άλλων
'μεταρρυθμίσεων' με τις οποίες η κυβέρνηση επιχειρεί να ακυρώσει
θεμελιώδεις κοινωνικές κατακτήσεις και δικαιώματα των εργαζομένων.

*Διεκδικούμε ένα δημόσιο δημοκρατικό Πανεπιστήμιο που λειτουργεί με
ελευθερία στη διδασκαλία και την έρευνα και με ελεύθερη διακίνηση
ιδεών που διασφαλίζεται με το πανεπιστημιακό άσυλο.*


*Διεκδικούμε:*


ΑΥΞΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ για την ΠΑΙΔΕΙΑ

· */Για τους πανεπιστημιακούς δασκάλους/*

o Αξιοπρεπείς αποδοχές με *ενσωμάτωση όλων των επιδομάτων
στον βασικό μισθό* (διδακτικό, ερευνητικό, βιβλιοθήκης, 25ετίας μετά
την επέκτασή του σε όλες τις βαθμίδες) και *αύξηση 20% *του *βασικού
μισθού*, και

o *Συντάξεις στο 80%* του τελικού μισθού, επιστροφή στα
ταμεία όλων των πόρων που έχουν κλαπεί, κατάργηση όλων των
αντιασφαλιστικών νόμων και κατοχύρωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων.

/Η κυβέρνηση, αντί όλων αυτών, με σχέδιο νόμου που κατέθεσε στη
Βουλή προωθεί την ενσωμάτωση του επιδόματος 'βιβλιοθήκης' στη
σύνταξη. Αυτό θα έχει ως συνέπεια κάποια βελτίωση της σύνταξης, αλλά
για τους υπηρετούντες θα επιφέρει μείωση του μισθού λόγω αύξησης των
κρατήσεων./

o *Αποκλειστική απασχόληση *των *πανεπιστημιακών*.

Κατάργηση του καθεστώτος του εποχικού διδάσκοντα (ΠΔ 407) και
προκήρυξη θέσεων ΔΕΠ με προτεραιότητα στα περιφερειακά Πανεπιστήμια.

Ιδιαίτερη μέριμνα για τους πανεπιστημιακούς των πανεπιστημίων των
ακριτικών περιοχών με κίνητρα που αίρουν το μειονέκτημα της
«περιφερειακότητας».

Άμεσα, η κυβέρνηση να δώσει λύση ώστε να καταβληθούν τα δεδουλευμένα
στους συμβασιούχους διδάσκοντες και να μην εξαιρούνται από τις νέες
προκηρύξεις υποψήφιοι που έχουν προσφέρει έργο επί μια 3-ετία (μέτρο
καθαρά αντισυνταγματικό).

· */Για τα πανεπιστήμια /*

Διεκδικούμε *τη χρηματοδότηση *των Πανεπιστημίων με βάση τις ανάγκες
τους και* *όχι με όρο την υποταγή τους στην κυβερνητική πολιτική
μέσα από τις τετραετείς συμβάσεις και τους εσωτερικούς κανονισμούς.

Να ενισχυθεί ο πραγματικά δωρεάν δημόσιος χαρακτήρας της
ανώτατης εκπαίδευσης, προπτυχιακής και μεταπτυχιακής χωρίς
δίδακτρα - στα μεταπτυχιακά, όπου έχουν επιβληθεί, και στα
προπτυχιακά όπου ετοιμάζεται η επιβολή τους.

/Ο νέος νόμος υποχρεώνει τα Πανεπιστήμια να διεκδικήσουν τη
'βιωσιμότητά' τους μέσα από την 'κατάταξη' και τον 'ανταγωνισμό'. /

* */Για την έρευνα στα πανεπιστήμια/*

Να εξασφαλιστούν οι *προϋποθέσεις* ώστε στο δημόσιο Πανεπιστήμιο να
αναπτύσσεται η έρευνα για την αλήθεια και τη νέα γνώση προς όφελος
της κοινωνίας και όχι των επιχειρήσεων.

Χρηματοδότηση της *βασικής έρευνας* σε όλα τα επιστημονικά πεδία -
και όχι μόνο στα 'ελκυστικά' για τους χρηματοδότες και τις
επιχειρήσεις - που αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία του
Πανεπιστημίου.

/Με τα νομοσχέδια για την έρευνα και τις μεταπτυχιακές σπουδές η
κυβέρνηση επιχειρεί να οργανώσει την έρευνα σαν επιχειρηματική
δραστηριότητα για την ενίσχυση των ιδιωτικών επιχειρήσεων και όχι
για τις ανάγκες της κοινωνίας, στερεί από τα πανεπιστήμια τη
δυνατότητα να αναπτύσσουν αυτοτελώς την βασική έρευνα σε όλους τα
επιστημονικά πεδία και επιβάλλει στις μεταπτυχιακές σπουδές τον
πλήρη κρατικό έλεγχο, την εμπορευματοποίηση και την ιδιωτικοποίηση./

· */Χρηματοδότηση συνολικά για την παιδεία και την έρευνα/*/ /

Αύξηση για την παιδεία στο *5% του ΑΕΠ* (ή στο 15% του Τακτικού
Προϋπολογισμού) και για την έρευνα στο *1,5% του ΑΕΠ* (ή στο 4% του
Τακτικού Προϋπολογισμού) από δημόσιους πόρους.

/Με τον προϋπολογισμό του 2008, αντίθετα με τις προεκλογικές
υποσχέσεις, για άλλη μια φορά η χρηματοδότηση συνολικά για την
παιδεία μειώνεται εντυπωσιακά και δεν προβλέπεται καμία αύξηση
χρηματοδότησης για την έρευνα./

/ /


ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ και των ΠΤΥΧΙΩΝ

· */Να μην εφαρμοστεί η οδηγία 36/2005/*/ /που επιβάλλει την
ισοπεδωτική ισοτίμηση των πανεπιστημιακών σπουδών, κατεδαφίζει το
δημόσιο πανεπιστημιακό σύστημα, καθιερώνει τα ιδιωτικά
'πανεπιστήμια' και καταργεί τα συλλογικά επαγγελματικά δικαιώματα
των αποφοίτων. Να απαγορευτεί η λειτουργία των Κέντρων Ελευθέρων
Σπουδών, ώστε να πάψει η διαιώνιση του προβλήματος που δημιούργησε η
πολιτική που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις τις τελευταίες δεκαετίες.

· */Να μην αναθεωρηθεί οριστικά το άρθρο 16 του Συντάγματος./*

Η καθημερινή ζωή σήμερα στα Πανεπιστήμια επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις
της ΠΟΣΔΕΠ για τις επιπτώσεις των νομοθετημάτων της αναδιάρθρωσης
της ανώτατης εκπαίδευσης.

Για αυτό συνεχίζουμε τον αγώνα μαζί με τους φοιτητές για να μην
εφαρμοστεί και να αποσυρθεί ο νέος νόμος 'πλαίσιο' και η συνολική
αναδιάρθρωση που νομοθέτησε η κυβέρνηση την οποία έχει απορρίψει το
πανεπιστημιακό κίνημα, αλλά και τα επικείμενα νομοσχέδια για τη
έρευνα και τα μεταπτυχιακά.

· Η δυσφήμιση του δημόσιου πανεπιστημίου και του έργου που
επιτελεί (όπως και κάθε δημόσιας λειτουργίας) μέχρι να απαξιωθεί και
να ξεφτίσει στη συνείδηση της κοινωνίας, ώστε να φαίνεται η
ιδιωτικοποίηση σαν κάποια λύση συζητήσιμη στην αρχή και αποδεκτή στη
συνέχεια.

· Η συστηματική υποχρηματοδότηση και η χρηματοδότηση υπό
όρους πλήρους πολιτικής υποταγής στην λεγόμενη μεταρρύθμιση της
κυβέρνησης. Η οποία ωθεί τα δημόσια πανεπιστήμια, μπροστά στον
απειλούμενο οικονομικό μαρασμό τους, να επιλέξουν την
εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών τους και να
ενταχθούν στον 'ανταγωνισμό' της αγοράς, τις τετραετείς συμβάσεις
και τους μάνατζερ, την 'κατάταξη' που επιβάλλει το 'σύστημα
διασφάλισης της ποιότητας'. Έχουμε ήδη την παροχή 'υπηρεσιών
έρευνας' στον κάθε χρηματοδότη ή χορηγό και τα μεταπτυχιακά με
δίδακτρα που εγκαθιστούν το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο
μεταλλάσσοντας τον δημόσιο χαρακτήρα και τον κοινωνικό του ρόλο.

· Η απαξίωση και υποβάθμιση του ρόλου και της θέσης των
πανεπιστημιακών δασκάλων. Μια πολιτική που ασκείται με τους χαμηλούς
μισθούς και τις συντάξεις και το καθεστώς του πολυαπασχολούμενου.
(Για τους πανεπιστημιακούς όχι μόνο δεν αποτελεί ασυμβίβαστο αλλά
επιτρέπεται να ασκούν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα και να θεωρούνται
πλήρους απασχόλησης.) Η ίδια πολιτική ωθεί τα πανεπιστήμια να
προσλαμβάνουν συμβασιούχους διδάσκοντες. (Σήμερα, ο ένας στους
τέσσερις διδάσκοντες είναι συμβασιούχος βάσει του ΠΔ 407/80, δηλαδή
εποχικός.) Η κατάσταση αυτή ωθεί κάποιους πανεπιστημιακούς σε
παράλληλη δραστηριότητα (άσκηση επαγγέλματος) ή 'αξιοποίηση' του
ρόλου τους (δίδακτρα στα μεταπτυχιακά -- επιχειρηματική "ερευνητική"
δραστηριότητα).

· Η θεσμική υποβάθμιση -- απαξίωση των πανεπιστημιακών
σπουδών και των τίτλων με τις ρυθμίσεις των Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., 'Σύστημα
διασφάλισης της ποιότητας' - 'πιστωτικές μονάδες', 'συμπλήρωμα
διπλώματος', Σ.Α.Ε.Ι., οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης 36/2005 και
αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Με αυτό το πλέγμα
νομοθετημάτων επιβάλλεται, με την ισοπεδωτική ισοτίμηση, η
κατεδάφιση του δημόσιου πανεπιστημιακού συστήματος, η ιδιωτικοποίηση
και εμπορευματοποίηση για την 'ελεύθερη αγορά υπηρεσιών εκπαίδευσης'
και τα ιδιωτικά 'πανεπιστήμια'.

Αγωνιζόμαστε να αποτραπεί η αντιδραστική αναδιάρθρωση που προωθεί η
κυβέρνηση ('Διαδικασία Μπολόνια', 'Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης
Εκπαίδευσης και Έρευνας') με την ισοπέδωση, την υποβάθμιση και
εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης και της έρευνας προς
όφελος των επιχειρήσεων.


/Οι πανεπιστημιακοί δηλώνουμε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τον
αγώνα, σε συντονισμό με τους φοιτητές και ευρύτερα το κίνημα
παιδείας.///