«ΜΕ ΛΕΣ» 'Η «ΜΟΥ ΛΕΣ» ??? -Άρθρο του (Αθηναίου) Καθηγητή Γεώργιου Μπαμπινώτη στο "ΒΗΜΑ"...



---







Subject: «ΜΕ ΛΕΣ» 'Η «ΜΟΥ ΛΕΣ» ??? -Άρθρο του (Αθηναίου) Καθηγητή Γεώργιου Μπαμπινώτη στο "ΒΗΜΑ"

«ΜΕ ΛΕΣ» 'Η «ΜΟΥ ΛΕΣ» ??? -Άρθρο του (Αθηναίου) Καθηγητή Γεώργιου Μπαμπινώτη στο "ΒΗΜΑ"

«ΜΕ ΛΕΣ» 'Η «ΜΟΥ ΛΕΣ» ???

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ


"...Το όλο θέμα ξεκινά σε παλαιότερες εποχές, με την κατάργηση της δοτικής* οπότε και γεννιέται η ανάγκη να βρεθεί νέα λύση εκεί που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούταν η συγκεκριμένη πτώση. Έτσι, καθημερινές φράσεις όπως π.χ. το "λέγεις μοι" παύουν να υφίστανται και η γλώσσα αναζητά έναν νέο τρόπο έκφρασης. Στην Βόρειο Ελλάδα προτιμήθηκε η αιτιατική ενώ στην Νότιο Ελλάδα η γενική για να δώσουν (σε νεώτερα ελληνικά) "με λες" και "μου λες", αντίστοιχα.

Και οι δύο αυτοί τύποι είναι σωστοί καθώς χρησιμοποιούνται κανονικότητα μέσα στους αιώνες από τους Έλληνες. Κατά μίαν άποψη η αιτιατική είναι πιο κοντά στην δοτική οπότε, όσο παράξενο και να ακούγεται, ο βορειοελλαδίτικος τύπος (με λες) θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι πιο δικαιολογημένος.

Ο βασικότερος λόγος που σήμερα η σύνταξη με γενική θεωρεί ται ορθότερη (μου λες) είναι μάλλον επειδή η Νότιος Ελλάδα απελευθερώθηκε πρώτη και η γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε στο νέο κράτος ήταν αυτή που μιλούσαν σε εκείνα τα μέρη.

Σήμερα, ειδικά μέσω των μέσων μαζική ενημέρωσης, έχει καθιερωθεί γενικότερα ο τύπος με την γενική. Το βέβαιο είναι πως έχει περάσει στο υποσυνείδητό μας ως ο ορθός τρόπος αν και αυτό όπως είδαμε δεν στέκει πραγματικά.

Παρεμπιπτόντως, δυο από τους λογοτέχνες που έχουν γράψει με τον συγκεκριμένο τρόπο είναι ο Κώστας Π. Καβάφης και ο Αθανάσιος Χριστόπουλος.

Ας μην ξεχνάμε το εξής σημαντικό: οι νοτιοελλαδίτες, που εκφράζουν τη δοτική μέσω γενικής λέγοντας "θα σου πω κάτι", "θα της δώσω κάτι", στον πληθυντικό διαπράττουν ακριβώς το "σφάλμα" που καταλογίζουν στα εκ Βορρά αδέλφια τους, και λένε: "θα σας πω κάτι", "θα τους δώσω κάτι". Χρησιμοποιούν δηλαδή αιτιατική! Επομένως, καθαρά από απόψεως ομοιογένειας, τα βόρεια ιδιώματα είναι πιο συνεπή διότι χρησιμοποιούν αιτιατική και στον ενικό και στον πληθυντικό...."











Σχόλιο από τον "Dimitris ( midiostri@gmail.com ) " :

Αγαπητέ κύριε Αθανασιάδη,

Προς αποκατάσταση της αλήθειας, να σας διευκρινίσω πως το συγκεκριμένο κείμενο δεν ανήκει στον Μπαμπινιώτη και μήτε έχει δημοσιευτεί σε έντυπη μορφή στο Βήμα ή αλλού. Πρωτοδημοσιεύτηκε στο διαδίκτυο τον Οκτώβριο τού 2008 και συγκεκριμένα στην «Λέσχη τού Βιβλίου» που βρίσκεται εδώ: http://www.λέσχη.gr

Αποτελεί συγκερασμό αναρτήσεων από δύο διαφορετικά μέλη όπως μπορείτε να διαπιστώσετε στο σχετικό νημάτιο τού φόρουμ απ’ όπου αντλήθηκε το υλικό:
( δοκιμάστε αντιγραφή / επικόλληση τού συνδέσμου γιατί με κλικ ίσως να μην δουλέψει λόγω των ελληνικών χαρακτήρων! )

Καθώς φαίνεται λοιπόν, κάποιος αντέγραψε τα κείμενα από την "Λέσχη τού Βιβλίου", τα συγκόλλησε σε ένα ενιαίο, πρόσθεσε στο τέλος την υπογραφή τού Μπαμπινιώτη ώστε να ενισχύσει την συγκεκριμένη άποψη και έπειτα το έστειλε ή το ανάρτησε κάπου αφήνοντας την ιστορία να τραβήξει τον δρόμο που ξέρουμε.

Αυτό έχει το δικό του ενδιαφέρον καθώς αποτελεί τον νεότερο γνωστό "αστικό θρύλο" για την ιστορία τού οποίου λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε εδώ:
http://www.λέσχη.gr/forum/showthread.php?t=231
( και πάλι αντιγραφή / επικόλληση εάν το κλικ δεν δουλέψει )


Θα το εκτιμούσα πραγματικά πολύ εάν θα μπορούσατε να ενημερώσετε το ιστολόγιό σας με αυτήν την διευκρίνιση.
Επίσης εάν θα μπορούσατε να μου προωθήσετε το μήνυμα ηλ. ταχυδρομείου που λάβατε με το "άρθρο τού Μπαμπινιώτη".






1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ!
ΕΙΝΑΙ CHAIN E-MAIL.